novel : hey, my diary ! 15



You were there to light my day,
You were there to guide me through,
From my days down and on,
I’ll never stop thinking of you.

How can I forget all that,
When you’re the one who make me smile,
You’ll always be apart of me,
How I wish you were still mine.

Never will forget the day,
How we’ve met and came this far,
We all know we got this feeling,
But somehow it has to end up here.

I know it’s me who said goodbye,
And that’s the hardest thing to do,
Cause you mean so much to me,
And guide the truth from me to you.
c/o
For all the things I’ve done and said,
For all the hurt that I’ve cause you,
I hope you will forgive me baby,
Cause that wasn’t what I mean to do.

You were there to light my day,
You were there to guide me through,
From my days down and on,
I’ll never stop thinking of you.

How can I forget all that,
When you’re the one who make me smile,
You’ll always be apart of me,
How I wish you were still mine.

Aku terjeda apabila mendengar lagu itu yang menjengah cuping telinga. Mana datangnya lagu tu ? Radio tutup je dari tadi. Dari langit kot. Eh, apa aku bebel ni ? Seraya itu aku menjeling ke tempat duduk hadapan. Oh, dari telefon Amir rupanya. Sedap pulak lagunya, nak bluetooth lah.

“Wei, bluetooth lagu tadi dekat aku,”aku bersuara tanpa memandang ke arah Amir sama sekali. Sebaliknya aku membuang pandang ke luar tingkap kereta.

“Satu lagu, satu kiss,”amboi ! Ambil kesempatan nampak ? Huh, lelaki ni memang miang kan. Omelku sendirian.

“Satu ‘kick’ boleh lah !”sengaja aku menekankan perkataan ‘kick’. Biar dia tahu aku geram. Namun sekejapan, terdengar gelak tawa Amir dan Irfan bergabung. Aku terus menjeling geram dan terus menekup telinga. Kurang asam betul mamat dua ekor ni.

-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-

“Mina, bangunlah. Kita dah sampai ni,”terpisat-pisat aku bangun.

“Kita dekat mana ni ?”tanyaku dalam keadaan yang masih lagi mamai.

“Dalam bilik,”

“What ?!”seraya itu mataku membulat dan memerhatikan tubuhku. Saat aku ralit melihat ke arah tubuhku sendiri, suara tawa yang meletus kuat menerpa gegendang telinga. Saat itu muka ku merona merah kerana aku yakin aku telah dikenakan oleh Amir.

“Takut kau. Hei, aku belum gila lagi lah nak bawak kau masuk bilik,”ucap Amir apabila tawanya kembali reda. Aku hanya menjeling geram sambil mengetap bibir. Aku terus melangkah turun daripada kereta dan terus menghampiri Irfan yang sedang memerhatikan kami dari jauh sambil tersengih. Mesti dia dengan Amir dah rancang semua ni. Kejam betul !

“Dah bangun Mina ?”soal Irfan sambil tersenyum nakal. Nampak sangat dia dengan Amir dah rancang semuanya.

“Sibuklah kau. Kau pergi suruh mamat poyo plus selenge tu kejut aku apa hal ?”tanpa memandang sekeliling aku membebel geram.

“Ehem, siapa mamat poyo plus selenge tu ?”ek~ sibuk je lah mamat ni. Aku tinju jugak kang !

“Menyibuk je lah. Irfan, cepatlah,”rengekku apabila Irfan masih tidak berganjak daripada tempatnya berdiri.

“Irfan,”panggilku lagi. Namun sedikitpun Irfan tidak menunjukkan tindak balas malah matanya terus kaku pada suatu arah yang bertentangan dengan kami. Perlahan aku mengikut sorot mata itu dan nun kejauhan terlayar sepasang teruna dan dara yang sedang berjalan beriringan sambil berpegang tangan. Tiba-tiba aku dapat rasakan bahawa perempuan itu mempunyai kaitan yang kuat dengan Irfan, adakah itu tunang Irfan ? Tapi kenapa dia nampak mesra dengan lelaki di sisinya ? Apakah tunang Irfan telah menduakan cinta Irfan ? Hish, macam novel pulak.

“Fan, kau okay ke ?”suara Amir itu membuatkan aku mengalihkan pandangan ke arah Irfan kembali. Aku dapat lihat wajah Irfan yang kian layu. Kini aku yakin bahawa wanita itu merupakan tunang Irfan, jika tidak kenapa Irfan yang pada mulanya gembira bertukar menjadi pasif sebegini. Kesian dia.

“Mir, tu tunang aku. Tapi kenapa dia dengan lelaki tu ? Dia duakan kasih sayang yang aku curah dekat dia. Kenapa tergamak dia buat macam tu ? ”aku mendengar saja luahan hati seorang lelaki yang terluka. Hendak menyampuk ? Aku ni lembab sikit bab-bab bercinta ni. Aku mana pernah bercinta so memang aku tak tahu apa-apa lah.

“Sabar Irfan. Kau kenal ke lelaki tu ? Entah-entah adik atau abang dia,”pujuk Amir lalu matanya memandang Irfan. Aku terus berdiam diri.

“Aku kenal lelaki tu. Tu bos dia dan aku pernah dengar cerita yang mereka ada skandal tapi aku tak pernah ambil pusing sebab aku percayakan tunang aku tu. But when I saw it by myself, I realize that the story is really true. How could her ?”rintih Irfan lagi dengan nada sayu.

“Why not kita duduk dulu. Tenangkan fikiran,”ucap Amir lagi. Irfa hanya akur dengan arahan Amir dan aku pula terus mengekori mereka daripada belakang sambil sesekali menjeling ke arah wanita yang didakwa merupakan tunang Irfan itu. Dalam fikiranku berlegar pelbagai persoalan kerana aku yakin aku mengenali wanita itu. Wanita itu yang pernah menyerangnya suatu tika dahulu.


Comments

Most readers

cerpen 7 : KERANA C.I.N.T.A

cerpen 10 : Oh ! Pilot Hatiku.